پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

درمان افسردگی با ورزش / بهبود افسردگی


درمان افسردگی با ورزش

ورزش در معالجه افسردگی موثر است

درمان افسردگی و کاهش اضطراب با تمرینات بدنی مداوم و روزمره امکانپذیر است. ورزش نیز می تواند همانند مصرف دارو به یک روش درمانی تبدیل شود. در این مطلب تاثیر درمانی ورزش بر بهبود افسردگی را خواهید خواند.

 

ورزش کردن, فواید ورزش کردن, بهترین زمان ورزش کردن, خواص ورزش کردن, درمان افسردگی با ورزش, بیماری و درمان با ورزش, درمان با ورزش کردن, تاثیر ورزش در معالجه افسردگی ,بهبود افسردگی با تمرینات روزانه , مقابله با افسردگی 

 

 

مهم نیست که افراد افسرده به چه میزان ورزش میکنند بلکه مهم اینست که به طور مرتب روزانه وقتی را برای این امر اختصاص دهند.
بررسی‌ها نشان داده است افرادی که ژن خاصی دارند بیشتر از همه به ورزش واکنش نشان می‌دهند و ورزش می‌تواند جزئی از برنامه درمان آنها باشد. ورزش حتی در حد پیاده روی می‌تواند به درمان افسردگی در این افراد کمک کند.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: ما می‌خواستیم دریابیم که چه کسی بیشتر از همه می‌تواند از فعالیت فیزیکی بهره ببرد. ما می‌خواهیم که ورزش نیز همانند مصرف دارو به یک روش درمانی تبدیل شود. نشان دادن تاثیر درمانی ورزش می‌تواند به بیماران انگیزه بیشتری برای ورزش کردن بدهد.

در مطالعات انجام شده ۳۹۶ فرد مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان داد افرادی که ژن خاصی دارند بیشتر از ورزش سود می‌برند.

در این مطالعات فاکتورهایی همچون ناراحتی، ترس، کم شدن اشتها، مشکل در تمرکز، ناتوانی در لذت بردن و مشکلات اجتماعی بررسی شدند.

محققان دریافتند که با انجام ورزش افرادی که ژن خاصی دارند در مقابله با فاکتورهایی همچون نداشتن اشتها و مشکل در تمرکز پیشرفت‌های بهتری خواهند داشت.

 

درمان افسردگی با ورزش

ورزش کردن برای مقابله با بیماریهای جسمی یک روش بسیار مناسب و سودمند است

 

مهم نیست که افراد افسرده به چه میزان ورزش میکنند بلکه مهم اینست که به طور مرتب روزانه وقتی را برای این امر اختصاص دهند. این حقیقت برای عموم مردم روشن است که ورزش کردن برای مقابله با بیماریهای جسمی یک روش بسیار مناسب و سودمند است. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که تمرینات بدنی باعث افزایش توانائی های مغز نیز شده و به انسان در معالجه بیماریهای روانی مانند افسردگی و اضطراب نیز یاری میرساند .البته به بیمارانی که از افسردگی شدید رنج میبرند توصیه نمیشود که استفاده از داروهای خود را متوقف کرده و تنها ورزش کنند اما تاثیر ورزش بر آنها بسیار زیاد خواهد بود و اگر این بیماران هر روز تمرینات بدنی انجام دهند شانس بهبودی برای آنان قابل ملاحظه است. در مقاله ای که در وب سایت انجمن روانشناسی آمریکا درج آمده اشاره شده است که تمرینات بدنی مداوم و روزمره تاثیر بسیاری در درمان افسردگی افراد دارد.

 

در حقیقت به پزشکان روانشناس توصیه شده که ورزش را در برنامه معالجات بیماران خود گنجانده و برای آن ارزش ویژه ای قائل شوند.در یکی از جالب ترین تحقیقات کلینیکی مشخص شده است که ورزش نه تنها در معالجه افسردگی بسیار موثر است بلکه نقش بسزائی در جلوگیری از بازگشت این بیماری دارد و با توقف انجام حرکات ورزشی خطر بروز علائم اضطراب و افسردگی افزایش چشمگیری خواهد داشت.به گفته یکی از روانشناسان مرکز روانشناسی آمریکا مهم نیست که افراد افسرده به چه میزان ورزش میکنند بلکه مهم اینست که به طور مرتب روزانه وقتی را برای این امر اختصاص دهند.

 

بهترین زمان پیاده روی

ورزش حتی در حد پیاده روی می‌تواند به درمان افسردگی افراد کمک کند

 

ورزش چگونه در درمان افسردگی و اضطراب موثر است؟
به عقیده محققین ورزش باعث شادی و نشاط و بالا بردن اعتماد به نفس میگردد زیرا افراد افسرده یا اعتماد به نفس ندارند و یا میزان آن در آنان بسیار پایین است. ورزش احساس رضایت باطنی شخص را بالا برده و فرد حس میکند که به موفقیت هایی دست یافته است.

نکته با اهمیتی که باید در نظر گرفت اینست که به دلیل اینکه افراد افسرده باید انرژی کافی برای مقابله با علائم افسردگی داشته باشند بنابراین در انجام فعالیت های ورزشی نباید زیاده روی کرده و حد اعتدال را رعایت کنند. برای موفقیت در این زمینه بیماران باید قدمهای آهسته بردارند و برای گرفتن نتیجه بهتر باید با یک متخصص ورزشی مشورت کنند. زیرا ورزش در صورتی برای سلامت روان موثر است که به طریق صحیح بکار برده شود .

 

فوائد ورزش در بهبود افسردگی به طور فهرست وار ارائه میشود :
احساس کاهش قابل ملاحظه غم و اندوه
افزایش اعتماد به نفس
ایجاد احساس موفقیت
افزایش خلاقیت های فردی

اگر در نظر بگیریم که ۲۰ درصد از مردم دنیا دارای درجات مختلفی از افسردگی باشند و از این بیماری رنج میبرند و ۵۰ در صد از مردم اساسا ورزش نمی کنند بنابراین اغلب افراد افسرده یکی از موثرترین روشهای مقابله با افسردگی را از دست میدهند.

 

منابع:ایسنا/بیتوته

 

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...