پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

دانستنی های جالب در مورد دلفین ها

dolphin-6
دُلفین‌ها پستاندارانی دریازی از راسته آب‌بازسانان هستند که رابطه نزدیکی با نهنگ‌ها و گرازماهی‌ها دارند. اجداد این جانوران جفت سمانی بودند که نزدیک به ۵۰ میلیون سال پیش برای پیدا کردن غذا از خشکی به دریا وارد شدند. به صورت تقریبی ۴۰ گونه دلفین وجود دارد که در ۱۷ سرده گوناگون رده‌بندی شده‌اند.
بدن دلفین‌ها در طی میلیون‌ها سال به تدریج برای زندگی در آب تطابق یافته است. دلفین‌ها و دیگر آب‌بازسانان برای حرکت در آب باله دارند و دمشان همچون ایجادکننده پیش‌رانش کار می‌کند. بدنشان نیز به گونه‌ای است که برای شنای هر چه سریع‌تر در آب و ماندگاری برای مدت زمان بیشتر در آن با یک بار نفس‌ گیری مناسب است.

دلفین‌ها همانند بسیاری دیگر پستانداران فرزندانشان را زنده به دنیا می‌آورند و به آن‌ها شیر می‌دهند. آن‌ها از توانایی‌هایی چون تولید سونار و شنوایی بسیار قوی برای یافتن طعمه‌هایشان بهره می‌گیرند. غذای این جانوران را ماهی و سرپایان تشکیل می‌دهند. نهنگ قاتل تنها دلفینی است که پستانداران بزرگ دریایی را نیز شکار می‌کند.

0.105139001313349757_jazzaab_ir

اعضای دو تیره عمده دلفین‌های اقیانوسی و دلفین‌های رودخانه‌ای در همه آب‌های آزاد جهان و همچنین در بعضی رودخانه‌های در امتداد آب شیرین یافت می‌شوند. آن‌ها از جمله باهوش‌ترین جانوران روی زمین هستند و روش‌های منحصر به فردی برای شکار و برقراری ارتباط دارند. شکل‌های گوناگون ارتباطی در میان اعضای گروه‌های بعضی نژادهای دلفین به عنوان نوعی فرهنگ شناخته شده‌اند. به دلیل توانایی‌های هوشی بالا، ظاهر دوستانه، و جنب و جوش همیشگی‌شان، دلفین‌ها از گذشته در طول تاریخ توجه انسان‌ها را به خود جلب کرده‌اند.

دلفین ها حیوانات باهوش و شادی هستند. آنان بسیار بازی گوش اند و البته گاهی اوقات می شنویم که کمک های بسیار مهمی به انسانهایی که در دریا گرفتار شده اند میکنند. دانستنی های بسیار جالبی در باره مغز، ویژگی جسمی و رفتار این موجود بامزه( از نظر رفتار) وجود دارد که در اینجا به ۱۰تا از اینها اشاره شده.

– کوچکترین دلفین دریاها پرپیز در دریای کرتز زندگی می کند که طولش ۱٫۵ متر و وزنش ۵۰ کیلوگرم میباشد. بزرگترین نوع دلفین در اُرکا وجود دارد که جنس نر آن تا ۸ متر رشد میکند و وزنش تا ۶ تن هم می رسد.
– دلفین ها گوشهای(سن سرهای شنوایی) بسیار قوی دارند بطوری که میتوانند فرکانس های خیلی ضعیفی را دریافت کنند که از انسان و یا هر موجود دیگری بعید است.
– دلفین های آزاد تنها نیمی از مغز خودشان را مورد استفاده قرار میدهند و این در مورد دلفین هایی که در باغ وحش متولد می شوند هنوز ثابت نشده است.

-دلفین ها بصورت گروهی (کوچک و بزرگ) زندگی می کنند، که برخی از این گروه ها شامل ۱۰۰۰تا ۸۰۰۰ هزار دلفین می باشد و در هر گروه دلفین های ماده در مرکز قرار می گیرند و توسط دلفین های نر محاصره می شوند.
– دلفین ها از دسته پستانداران می باشند و برای قدرت ماهیچه هایشان به اکسیژن جو نیاز دارند.جالب اینه که آنها فقط ۰٫۵ ثانیه از اکسیژن هوا تنفس می کنند و می توانند ۱۵ دقیقه نفس خود را حبس کنند. دلفین های باتل نوز(نوع خاصی از دلفین ها) ۲ تا ۳ دقیقه بینی خود را از آب بیرون می آورند تا بتوانند نفس خود را بیشتر حبس کنند.

0.110778001313349753_jazzaab_ir
– دلفین ها با ایجاد صداهایی به شکل تلگراف یا موسیقی با هم ارتباط برقرار می کنند. سن سرهای شنوایی آنها می توانند صدایی با بسامد ۲۵۰Hz تا ۲۰۰KHz را دریافت کنند با این توانایی آنان قادرند تصویر دقیقی از جزئیات زیر دریا را به دقت نقشه یا عکس به هم ابلاغ کنند هرچند فاصله آنها خیلی زیاد باشد.
– ماهی، هشت پا و صدف از غذاهای مورد علاقه دلفین ها هستند. هرگاه هر کدام از آنان به منبع غذایی میرسد با ایجاد صداهایی دیگر دلفین ها را باخبر می کند تا شکاری دسته جمعی داشته باشند، این نوع شکار دلفین ها بسیار مفید برای ماهی گیران و دیگر شکارچیان دریا نیز می باشد.
– دلفین ها شنا گران، غواصان، شیرجه زنان خیلی ماهری هستند. برخی می توانند ۴۰ کیلومتر را در نیم ساعت طی کنند و ۳۰۰ متر به عمق دریا بروند و ۶ متر به بیرون از سطح آب بپرند و البته نوع خاصی از آنان (باتل نوز) می توانند ۳۰ دقیقه نفس خودشان را حبس کنند.
– دلفین ها کمکهای زیادی به انسانها می کنند. اونها به ماهی گیران کمک می کنند تا ماهی بیشتری را صید کنند، به غواصان کمک می کنند تا کشتی های غرق شده را پیدا کنند، از غرق شدن شنا گران در دریا جلوگیری می کنند و حتی به پزشکان کمک می کنند تا خیلی از مشکلات رفتاری کودکان را درمان کنند.

منبع:Asemoni.com

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 11, میانگین امتیاز: 2,64 از 5)
Loading...