جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

تقویت حافظه به روش ساده و مؤثر

تقویت حافظه

سبک زندگی شما می تواند بر روی حافظه‌تان تاثیر بگذارد. آنچه می نوشید و یا می خورید و طرز رفتار شما با بدنتان و همچنین بیماری ها و ناراحتی های جسمانی می توانند حافظه را تحت تاثیر قرار دهند.

در ادامه به ۵ راه حل ساده و موثر برای تقویت حافظه خواهیم پرداخت:

۱- استرس خود را مدیریت کنید. استرس های مداوم روزانه می توانند تمرکز شما را به هم بریزند و توانایی شما را برای به یاد آوری مطالب و مسائل کم کنند. اما مشکل بزرگتر وجود اضطراب های مداوم و شدید است که می تواند در حافظه شما اختلال ایجاد کند. اگر شما استراتژی مناسبی برای کنترل استرس نداریدف بهتر است برای بهبود وضعیت حافظه تان نیز شده، یکی روش مناسب را انتخاب کنید. تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و رویکرد مثبت به زندگی می توانند به شما کمک کنند.

۲- خواب خوب شبانه داشته باشید. افرادی که خواب شبانه مناسبی ندارند به نسبت افرادی که خواب کافی و با کیفیت شبانه دارندفراموشکارتر هستند. یک خواب خوب شبانه برای تثبیت حافظه الزامیست. یکی از رایجترین دلایل خواب ناکافی و بدون کیفیت، بیماری بی خوابی یا انسومنیا است. متاسفانه بسیاری از دارو هایی که برای درمان بی خوابی به کار می روند، بر روی حافظه و عملکرد عمومی مغز تاثیر منفی می گذارند. به همین دلیل قبل از استفاده از درمان های دارویی از روش های “تغییر در سبک زندگی و عادت های خواب” استفاده کنید و در صورتی که از این روش ها نتیجه نگرفتید به دارو روی بیاورید. اگر به مصرف دارو نیاز پیدا کردید سعی کنید کمترین دوز ممکن را در کمترین مدت زمان ممکن مصرف کنید و هر زمان خوابتان به روال عادی خود برگشت دارو ها را قطع کنید (قبل از این کار حتما با پزشکتان مشورت کنید)

۳- سیگار نکشید و اگر سیگار می کشید، ترک کنید. ترک سیگار کار راحتی نیست اما شاید با دانستن این نکته که افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به از دست دادن حافظه و سایر مشکلات حافظه در سنین بالا هستند، این کار برای شما ساده تر شود. افرادی که در میانسالی بیش از دو پاکت سیگار در روز می کشند نسبت به افراد غیر سیگاری تا بیش از دو برابر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل در سنین بالاتر هستند. با این حال افرادی که سیگار را در سنین میانسالی ترک می کنند و یا آنهایی که کمتر از ۱۰ نخ سیگار در طول روز می کشند تقریبا با افراد غیر سیگاری به یک اندازه در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

۴- نوشیدن الکل احتمال ابتلا به از دست دادن حافظه و زوال عقل را افزایش می دهد. افراد معتاد به الکل برای انجام کارهایی که نیاز به داشتن حافظه کوتاه مدت دارند با مشکل مواجه می شوند. یکی دیگر از مشکلات حافظه که با مصرف الکل در ارتباط است سندرم کورساکوف (Korsakoff) نامیده می شود. در این اختلال کمبود طولانی مدت ویتامین B1 با اثرات سمی الکل بر روی مغز ترکیب شده و باعث بروز فراموشی ناگهانی می شود. در بسیاری از موارد این فراموشکاری دائمی خواهد بود اما اگر زود درمان شود ممکن است تا حدی حافظه شخص به حالت عادی بازگردد.

۵- از سرتان به خوبی محافظت کنید. ضربه به سر عمده ترین علت از دست دادن حافظه است که می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. همیشه نکات ایمنی را در کارهای خطرناک و انجام حرکات ورزشی رعایت کنید. هنگام رانندگی همواره از کمربند ایمنی استفاده کنید. تصادفات رانندگی شایعترین علت برای صدمات مغزیست که بستن کمربند ایمنی می تواند احتمال این آسیب ها را تا حد زیادی کاهش دهد. در هنگام دوچرخه سواری، موتور سواری، اسکی و اسکیت نیز از کلاه های ایمنی مخصوص استفاده کنید.

 

شفاجو

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 1,00 از 5)
Loading...