پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

تغذیه در دوران بارداری

nutrition-pregnancy , تغذیه در دوران بارداری , رژیم غذایی در حاملگی
رژیم غذایی در دوران بارداری

سوال‌هایی درباره رژیم بارداری که شاید هیچ وقت نپرسید

حتی اگر تا به حال نسبت به رژیم غذایی تان بی‌تفاوت بوده‌اید، وقتی خبر بارداری تان را می‌شنوید تازه حساسیت‌تان عود می‌کند و با خودتان مدام فکر می‌کنید چه خوراکی‌هایی را باید بخورید و از کدام خوراکی‌ها باید دوری کنید. تا می‌خواهید چیزی را در دهان‌تان بگذارید از دور و بری‌ها سوال می‌کنید که این برای وضعیت شما و فرزندتان مناسب است یا نه؟

شاید این‌طور به نظر برسد که هر چیزی که می‌خورید می‌تواند برای فرزندتان مضر باشد اما این درست نیست. اینکه در حال حاضر شرایط‌تان به گونه‌ای است که نسبت به آنچه می‌خورید حساس شده‌اید، خیلی هم خوب است. حالا که این‌قدر حواس‌تان جمع است ما به شما می‌گوییم چه چیزهایی را می‌توانید بخورید و دور چه چیزهایی را بهتر است خط بکشید.

قبل از بارداری رژیم می‌گرفتم، آیا می‌توانم در طول بارداری هم رژیمم را ادامه دهم؟

نه! الان وقت رژیم گرفتن نیست. اگر گرسنگی بکشید، فرزندتان هم گرسنه خواهد ماند. به این ترتیب شما مواد مغذی لازم را به جنین‌تان نمی‌رسانید. نگران اضافه وزن نباشید این کاملا طبیعی است اما فکر نکنید هرچیزی که دل‌تان بخواهد می‌توانید بخورید. شما باید به‌طور معمول ۹ تا ۱۲ کیلوگرم در طول دوران بارداری وزن اضافه کنید.

 

آیا خوردن غذاهای تند و ادویه‌هایی مانند فلفل بچه را اذیت می‌کند؟

نه! فلفل و غذاهای تند هیچ تاثیر بدی روی جنین شما ندارد. شما همچنان می‌توانید از فلفل‌های تند استفاده کنید چون هیچ خطری برای بارداری شما محسوب نمی‌شود. هرچند این ادویه‌ها و البته غذاهای تند نمی‌تواند جنین شما را ناراحت کند اما روی هضم و البته ضربان قلب شما تاثیر بد می‌گذارد بنابراین در خوردن آن احتیاط کنید.

شنیده‌ام که در دوره بارداری نباید موس شکلات بخورم. چرا؟

نه، نمی‌توانید!موس شکلات تخم مرغ خام دارد. تخم‌مرغ معمولا حاوی باکتری سالمونلاست که می‌تواند در تازه متولدها مننژیت ایجاد کند. شما می‌توانید از تخم‌مرغ پخته استفاده کنید.

حوصله ندارم برای هر وعده غذای تازه بپزم. فکر می‌کنید بتوانم غذای مانده بخورم؟

بله. اگر دقت داشته باشید می‌توانید غذایی که از وعده‌های قبلی مانده استفاده کنید. قانون این است که غذای گرم را باید حتما گرم کنید و غذای سرد را هم سرد میل کنید. غذایی که می‌ماند باید فوری در یخچال قرار داده شود و برای دوباره استفاده کردن گرم شود. غذایی که بیش از دو ساعت بیرون از یخچال قرار داشته باشد دیگر قابل استفاده نیست.

خیلی از اطرافیانم می‌گویند نباید در دوران بارداری عسل بخورم. آیا این درست است؟

نه. هرچند خوردن عسل برای نوزادان تا یک سالگی ممنوع است و به نوعی خطرناک محسوب می‌شود اما این ماده غذایی برای مادر باردار مفید است ولی باید نسبت به پاستوریزه بودن آن مطمئن باشید.

فکر می‌کنید بتوانم کره بادام‌زمینی بخورم؟

اگر می‌ترسید که با خوردن کره بادام‌زمینی کودک‌تان دچار حساسیت شود، بی‌خود نگرانید چون تا زمانی که شما یا همسرتان مشکل حساسیت آسم، حساسیت غذایی یا اگزما نداشته باشید می‌توانید از این ماده غذایی استفاده کنید. هرچند هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خوردن کره بادام زمینی باعث آلرژی نوزاد شود وجود ندارد اما بهتر است کمتر این ماده را مصرف کنید.

معمولا در دوران بارداری خوردن گوشت توصیه می‌شود. آیا می‌توانم در طول بارداری استیک نیمه پخته شده بخورم؟

نه، بهتر است خطر نکنید. گوشت‌های نپخته و خام می‌توانند حامل انگل توکسوپلاسموز باشند که می‌توانند از جفت عبور کنند و جنین را تحت تاثیر قرار دهند. نگران نباشید، می‌توانید همچنان استیک بخورید ولی بهتر است از پخته بودن آن مطمئن شوید.

قهوه صبحانه‌ام را باید حذف کنم؟

نه، اگر در حد تعادل مصرف شود می‌توانید استفاده کنید. کافئین یک محرک است که می‌تواند از جفت عبور کند و ضربان قلب و تنفس جنین را تحت تاثیر قرار دهد. توصیه کلی این است که بیشتر از دو فنجان در روز قهوه مصرف نکنید اما حواس‌تان باشد کافئین در دیگر محصولات غذایی مانند چای یخ و نوشیدنی‌های دیگر هم وجود دارد.

وقتی حوصله پخته و پز ندارم، می‌توانم سوسیس و کالباس بخورم؟

نه، به هیچ عنوان. سوسیس و کالباس آلوده به باکتری لیستریاست که می‌تواند باعث سقط جنین شود. لیستریا می‌تواند از جفت عبور کند و باعث ایجاد عفونت در جنین شده و به آلوده شدن خون بینجامد بنابراین بهتر است از خوردن آن صرف‌نظر کنید یا همه انواع سوسیس و کالباس را گرم کرده و بخورید.

آیا خوردن غذاهای دریایی محدودیتی دارد؟

بله. ماهی یک منبع غنی از پروتئین، امگا ۳ و اسیدهای چرب است که باعث رشد مغز جنین شما می‌شود، اما برخی از انواع ماهی‌ها حاوی جیوه بیشتری نسبت به بقیه هستند و جیوه زیاد می‌تواند مانع از رشد کامل سیستم عصبی جنین شود. از خوردن اره ماهی و تن ماهی اجتناب کنید. حواس‌تان باشد غذاهای دریایی را خوب بپزید و بعد بخورید.

خوردن پنیر مشکلی برای بارداری من ایجاد نمی‌کند؟

نه همه انواع آن. قبل از آنکه پنیر را گاز بزنید خوب فکر کنید. انواع پنیر اغلب از شیر‌هایی که پاستوریزه نشده‌اند تهیه می‌شوند که می‌توانند حاوی لیستریا باشند. برای اطمینان برچسب آن را بخوانید. برخی انواع آن مانند مازارلا می‌توانند بی‌خطر باشند اما به‌طور مثال هیچ وقت سراغ پنیر فتا نروید.

nutrition-pregnancy , تغذیه در دوران بارداری , رژیم غذایی در حاملگی

خوردن پنیر مشکلی برای بارداری من ایجاد نمی‌کند؟

نه همه انواع آن. قبل از آنکه پنیر را گاز بزنید خوب فکر کنید. انواع پنیر اغلب از شیر‌هایی که پاستوریزه نشده‌اند تهیه می‌شوند که می‌توانند حاوی لیستریا باشند. برای اطمینان برچسب آن را بخوانید. برخی انواع آن مانند مازارلا می‌توانند بی‌خطر باشند اما به‌طور مثال هیچ وقت سراغ پنیر فتا نروید.

مادرم معتقد است زن باردار باید خودش را ببندد به جگر. آیا خوردن جگر می‌تواند خطرناک باشد؟

بله. خیلی‌ها فکر می‌کنند خوردن جگر از ضروریات تغذیه دوران بارداری است اما جگر ویتامین A زیادی دارد که اگر زیاد دریافت شود و از بدن خوب دفع نشود می‌تواند برای جنین خطرناک باشد.

من ویار شکلات دارم. خوردن شکلات در دوران بارداری چقدر می‌تواند خطرناک باشد؟

خوردن شکلات مشکلی ایجاد نمی‌کند به شرط آنکه مقدار آن زیاد نباشد چون شکلات هم حاوی کافئین است و برای کمر شما خوب نیست. بهتر است بروید سراغ شکلات‌های تلخ که بیشتر شکلات دارند که نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی است.

من خیلی سیب دوست ندارم اما همه می‌گویند خوردن سیب می‌تواند در سلامت فرزندم موثر باشد. این موضوع درست است؟

بله. خوردن روزانه یک عدد‌سیب در زنان باردار باعث می‌شود نوزاد کمتر دچار حساسیت و آسم شود. این به خاطر وجود فلاونوئید در سیب است که می‌تواند خطر آسم و خس‌خس سینه را از کودک دور کند.

سؤال‌های خاص

فکر می‌کنید بتوانم هرقدر دلم خواست آجیل بخورم؟

خوردن آجیل می‌تواند در رشد مغزی جنین بسیار موثر باشد. ضمن آنکه تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف آجیل در دوران بارداری می‌تواند از ابتلای کودک به آلرژی جلوگیری کند. اما شاید بد نباشد مقدار خوردن آن را با پزشک‌تان چک کنید چون مصرف برخی انواع آجیل می‌تواند در مقدار زیاد مضر باشد.

من عاشق سوشی هستم. آیا واقعا نمی‌توانم در طول بارداری سوشی مصرف کنم؟

درست است که با خودتان می‌گویید کاش بتوانید اما واقعا نمی‌توانید. ماهی خام می‌تواند حاوی انگل و باکتری‌هایی باشد که جنین شما را به خطر بیندازد بنابراین سوشی در دوره بارداری ممنوع است. خیلی هم ناامید نشوید چون برخی از انواع سوشی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید؛ البته اگر ویار سوشی کرده باشید. بهتر است برای خوردن سوشی سراغ ماهی سالمون بروید.

آیا خوردن کیک و شیرینی می‌تواند مرا دچار دیابت دوران بارداری کند؟

بله می‌تواند. خوردن بیش از اندازه شیرینی و قرار دادن شکر اضافی در رژیم غذایی‌ می‌تواند خطرناک باشد زیرا خانم‌های باردار در این دوران هورمون‌هایی ترشح می‌کنند که می‌تواند آنها را در معرض ابتلا به دیابت قرار دهد بنابراین توصیه این است که خوردن شیرینی‌ها و کیک‌ها و البته مواد غذایی که شیرینی زیادی دارند را محدود کنید.

 

مجله سیب سبز – نسرین خسروشاهی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...