پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

برای حفظ سلامتی چشم ها چه کنیم؟

چشم Beauty female eye

از چشم های زیبایتان مواظبت کنید

 

۳خطری که سلامتی چشم ها را تهدید می کند، به نقل از سایت «نیوزویک» چنین است:

   –  برنامه غذایی ناسالم

   –  قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید

   –  استعمال دخانیات.

 

با شناخت این سه فاکتور خطر درمی یابید که چرا باید با این خطرها مقابله کرد. مصرف غذای سالم در حفظ سلامت نقش مهمی دارد. در این میان بهترین موادغذایی برای چشم، غذاهایی غنی از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. از جمله ویتامین های ضروری برای چشم ویتامین های C،A و E است. این آنتی اکسیدان ها به نام لوتئین و زیزانتین برای سلامت چشم بسیار مفید است. ۱۷۰ نوع ویتامین، ماده معدنی و مکمل گیاهی وجود دارد که برای بینایی حیاتی است.

بهترین مواد غذایی:

۱ -زردآلو، هویج و تخم مرغ- حاوی ویتامین A

۲ – آواکادو، تخم مرغ، فندق، کره بادام زمینی، اسفناج و غلات… حاوی ویتامین E

۳ – کلم بروکلی، کاهو، اسفناج حاوی لوتئین و زیزانتین

۴ – پرتقال و کیوی- ویتامین C

۵ – تخم مرغ- لوتئین

برنامه غذایی سالم، حاوی موادغذایی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلف است. مصرف قند با بروز تباهی لکه زرد ارتباط دارد. برای محافظت از چشم، میزان مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین A،C و E، حاوی لوتئین و زیزانتین را افزایش دهید. اگر هم از طریق مواد غذایی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان مورد نیاز را دریافت نمی کنید، با مشورت پزشک مکمل مصرف کنید.

 

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

اگرچه گرمای خورشید حس خوبی به فرد می دهد اما می تواند به چشم ها آسیب برساند. آب مروارید، تباهی لکه زرد و… از جمله آسیب های جدی است که اشعه uv نور خورشید به چشم وارد می کند. ۲ نوع اشعه uv وجود دارد که بخش های مختلف چشم را تحت تأثیر قرار می دهد.اشعه UVA، پشت چشم و اشعه UVB جلوی چشم را تحت تأثیر قرار می دهد. برای محافظت از چشم باید از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید. عینک باید اندازه مناسبی داشته باشد تا از کنار آن اشعه وارد چشم نشود. همچنین باید از کلاه با لبه پهن که از صورت محافظت می کند، استفاده شود.

 

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات به چشم آسیب می رساند. استعمال دخانیات می تواند باعث آسیب دیدگی عصب چشم، آب مروارید و تباهی لکه زرد شود. از آن جا که استعمال دخانیات از عوامل خطر قابل کنترل است، مردم می توانند این عادت خود را تغییر دهند.استعمال دخانیات، روند خون رسانی به تمام اعضای بدن از جمله چشم ها را کاهش می دهد. این کاهش خون می تواند به آسیب دیدگی اعصاب چشم منجر شود.خشکی چشم نیز از دیگر عوارض استعمال دخانیات است که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. در برخی افراد، دود سیگار باعث خارش چشم می شود. استعمال دخانیات با کاهش دادن میزان انتقال آنتی اکسیدان به چشم، احتمال بروز آب مروارید را افزایش می دهد. نتایج برخی بررسی ها نشان می دهد، افراد سیگاری ۲ برابر بیشتر از دیگران در معرض بیماری آب سیاه قرار دارند. تباهی لکه زرد که باعث تاری دید می شود، علت عمده کوری در افراد مسن است. افراد سیگاری نسبت به دیگران ۳ برابر بیشتر دچار تباهی لکه زرد می شوند اما با ایجاد تغییرات در برنامه غذایی روزانه از جمله مصرف ویتامین ها و ماده معدنی، مکمل های گیاهی و ورزش های روزانه چشم، می توان از بروز این آسیب پیشگیری کرد.

 

منبع : نیوزویک

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...