پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

اوتیسم و کاهش خطر آن در کودکان

اوتیسم و راههای کاهش خطرات آن در کودکان

 

اوتیسم یک معلولیت ذهنی است که معمولا در طول ۳ سال اول زندگی ظاهر می شود. این اختلال عصبی، در رشد طبیعی مغز در زمینه های مهارت های تعامل و ارتباط اجتماعی تاثیر می گذارد.
اوتیسـم یک اختلال مغزی است که در توانایی فرد برای برقراری ارتباط و تعامل با دیگران تاثیر می گذارد. شدت و درجات آن در افراد متفاوت است و اغلب با معلولیتهای دیگر نیز ترکیب می شود.

 

دلیل بوجود آمدن اوتیسم چیست
دلیل خاصی برای اوتیسـم وجود ندارد اما به طور کلی یکی از دلایل آن می تواند اختلالات در ساختار و عملکرد مغز باشد. اسکن های مغزی، شکل و ساختار متفاوتی در مغز کودکان اوتیسمی نسبت به کودکانی که مبتلا به اوتیسـم نیستند، نشان می دهند. بعضی از محققان در حال بررسی تعدادی از نظریه ها، از جمله ارتباط بین وراثت، ژنتیک و مشکلات پزشکی هستند. دیگر محققان در حال بررسی مشکلات در دوران بارداری و یا زایمان و همچنین عوامل محیطی مانند عفونتهای ویروسی، عدم تعادل متابولیک، و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیست محیطی هستند.

جهش و دگرگونی های ژنی ممکن است در شدت و نوع اوتیسـم نقش داشته باشند. یافته ها می تواند به بهبود یا درمان اختلالات منجر شوند. بر اساس مطالعات انجام شده شدت و نوع اوتیسـم در افراد متفاوت است. محققان برای تعیین چگونگی تاثیر جهش ژن در نشانه های اوتیسـم، صدها تن از بیماران اوتیسم و نزدیک به ۱۰۰۰ ژن را آنالیز کردند. یافته ها نشان داده است که جهش های ژنتیکی مخرب تر، معمولا منجر به علائم شدیدتر اوتیسـم می شود. بیماران اوتیسمی که مهارتهای کلامی ضعیفی دارند یا فاقد مهارت کلامی هستند اغلب دارای جهشهای ژنی هستند که در مغز فعالتر هستند و کسانی که شدت علائم اوتیسم در آنها کمتر است دارای جهش های ناقص  ژنی هستند. همچنین یافته ها نشان می دهد که نقش جهشهای ژنی در جنسیت افراد مبتلا به اوتیسـم متفاوت است. هرچند که اوتیسـم در کودکان پسر شایع تر است اما شدت علائم اوتیسـم در خانمهای مبتلا به آن شدیدتر است و دلیل آن این است که ژنهایی که در دختران مبتلا به اوتیسـم جهش پیدا می کند نسبت به ژن پسرها، در مغز بسیار فعالتر هستند.

همچنین تحقیقات نشان می دهد، قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از کروم ( فلزی سنگین) قبل از تولد و در طول بارداری، ۶۵ درصد خطر ابتلا  به اوتیسـم را افزایش می دهد. استایرن موجود در اگزوز ماشین و گازهای صنعتی، خطر اختلال تکاملی را دو برابر می کند.

چه کسانی در معرض خطر اوتیسم قرار دارند
اوتیسم بیشتر در میان افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی، از جمله سندرم X شکننده، اسکلروز ناهنجار، سندرم سرخجه مادرزادی، و فنیل درمان نشده (PKU) هستند دیده می شود.  اوتیسـم در پسران شایع تر از دختران است.

 

چگونه می توان از اوتیسم جلوگیری کرد
اگرچه هنوز علت بروز اوتیسم ناشناخته است، بسیاری از محققان بر این باورند که ژنتیک مسئول ۹۰ درصد از خطر ابتلا به اوتیسـم کودک است. در موارد نادر آلودگیهای شیمیایی و عوامل دیگر می تواند منجر به نقص تولد شود.

 

برای کاهش خطر اوتیسـم در کودک:
•    معاینات مرتب، تغذیه سالم، ورزش و مصرف ویتامین و مکمل ها در دوران بارداری
•    خودداری از مصرف دارو به ویژه داروهای ضد تشنج در طول دوران بارداری مگر با مشورت پزشک.
•    دوری از مشروبات الکلی در دوران بارداری
•    چنانچه مبتلا به فنیل (PKU) یا سلیاک هستید مراحل درمان را طی کنید
•    پیشگیری از از ابتلا به سرخجه قبل از بارداری

 

درمانی برای اوتیسـم وجود دارد؟
درمان قطعی برای اوتیسـم وجود ندارد اما روشهای درمانی و آموزشهایی وجود دارد که موجب کاهش بعضی از چالشهای مرتبط با ناتوانی می شود.  این روشهای درمانی به کاهش رفتارهای نامتعارف کمک کرده و با آموزش می توان مهارتهای خود یاری گری را برای به دست آوردن استقلال بیشتر آموخت. اما همانطور که یک علامت یا رفتار که مشخصه کودکان مبتلا به اوتیسـم باشد وجود ندارد، هیچ درمان قطعی نیز وجود ندارد.

 

منبع:ninisite.com

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...