جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر شد

افزایش ۳۵ درصدی حداقل حقوق کارگران در ۱۴۰۳

حداقل حقوق کارگران در جلسه شورای عالی کار با توافق گروه کارفرمایی و دولت، ۳۵ درصد تصویب شد.

به گزارش تصویر زندگی بر اساس تصویب شورای عالی کار با توافق نمایندگان کارفرمایی و دولت به شرح ذیل تعیین شد.

  • حداقل مزد روزانه، ۲۳۸۸۷۲۸ ریال
  • مزد ماهانه، ۷۱۶۶۱۸۴۰ ریال
  • حداقل دریافتی مجردها، ۹۱۶۶۱۸۴۰ ریال
  • حداقل دریافتی با یک فرزند، ۱۰۰۹۲۸۰۲۴ ریال
  • حداقل دریافتی با دو فرزند، ۱۰۸۰۹۴۲۰۸ ریال
  • همچنین برای سایر سطوح ۲۲ درصد به اضافه ۲۳۰۰۲۶ ریال روزانه در نظر گرفته شد.
  • همچنین مبلغ ۵۰۰ هزار تومان حق همسر  علاوه بر حق اولاد به عنوان حق عائله مندی برای متاهلین و نیز برای نخستین بار به دستمزد ۱۴۰۳ اضافه شد.

جلسه دیشب شورای عالی کار با موضوع تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تا ساعتی پس از بامداد در جریان بود و افزایش حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده ۳۵ درصد تعیین شد.

درماه اسفند امسال، چندین نشست کمیته مزد و شورایعالی کار برای رسیدن به حصول نتیجه درباره دستمزد سال ۱۴۰۳ کارگران برگزارشد و نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت درخصوص رقم سبد معیشت ساعت‌ها گفت وگو کردند.

امروز ۲۸ اسفند که جلسه طولانی و نهایی شورای عالی کار با حضور صولت مرتضوی، وزیر کار و نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شد و در ساعات پایانی، وزرای اقتصاد و صمت هم برای تصویب نهایی رقم دستمزد ۱۴۰۳ به جلسه مذکور، پیوستند.


محاسبه دستمزد دریافتی در سال ۱۴۰۲

میزان حقوق و مزایای کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۲ اعلام شده، اما میزان دریافتی خود را چگونه باید حساب کنیم؟

در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ دستمزد سال ۱۴۰۲ کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی پس از نشست هشت ساعته شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی با وزیر کار تعیین شد.

میزان افزایش دستمزد کارگران برای دو گروه از «کارگران حداقلی بگیر» و «سایر سطوح مزدی» به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفت.

کارگران حداقلی بگیر، کارگرانی هستند که برای اولین بار در سال جاری وارد بازار کار می‌شوند و سابقه فعالیت در بازار کار را ندارد. دستمزد این گروه از کارگران (اعم از قرارداد دائم یا موقت) با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به حقوق پایه سال ۱۴۰۱ از ابتدای سال ۱۴۰۲ روزانه مبلغ ۱.۷۶۹.۴۲۸ ریال تعیین شده است. این رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۱.۳۹۳.۲۵۰ ریال بود.

بر این اساس، دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال ۱۴۰۲ از ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان در سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان افزایش یافت.

علاوه بر این، به این گروه از کارگران حق بن کارگری به صورت نقدی به میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن به میزان ۹۰۰ هزار تومان در هر ماه تعلق می‌گیرد. حق بن کارگری در سال ۱۴۰۱ معادل ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن نیز ۶۵۰ هزار تومان بود.

همچنین برای کارگران دارای فرزند زیر ۱۸ سال، به ازای هر فرزند ۵۳۰ هزار و ۸۲۸ تومان به عنوان حق اولاد پرداخت می‌شود. همچنین حق اولاد دو فرزند زیر ۱۸ سال یک میلیون و ۶۱ هزار و ۶۵۶ تومان تعیین شده است.

لازم به ذکر است، همه ردیف‌های مذکور به جز حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی از فروردین ماه باید در فیش‌های حقوقی اعمال شود. افزایش حق مسکن تنها ردیف فیش حقوقی است که با وجود تصویب در شورای عالی کار باید به تصویب هیأت وزیران نیز برسد. بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۵۰ هزار تومان سال قبل اعمال می‌شود

محاسبه دستمزد کارگران دارای بیش از یک سال سابقه چگونه محاسبه می‌شود؟

اما دستمزد کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار دارند، متفاوت از کارگران «حداقلی بگیر» افزایش یافت. دستمزد این کارگران که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت» برای سال ۱۴۰۲ محاسبه می‌شود.

به این ترتیب، دستمزد کارگران دارای بیش از یکسال سابقه، «۲۱ درصد» نسبت به حقوق پایه سال ۱۴۰۱ به اضافه «۲ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال» افزایش یافت.

نکته ضروری اینکه تمام کارگران دارای بیش از یک سال سابقه کار مشمول دریافت «پایه سنواتی» هستند که علاوه بر افزایش ۲۱ درصدی و رقم ثابت، باید به حقوق پایه آنها اضافه شود. پایه سنواتی برای سال ۱۴۰۲ رقم ۲۱۰ هزار تومان است.

بر اساس بخشنامه اسفندماه ۹۱ وزارت کار، تمام کارکنان دارای یک سال سابقه کار یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت «پایه سنواتی» می‌شوند که این مبلغ باید به حقوق پایه کارگران اضافه شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد. بنابراین «پایه سنواتی» نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود.

جدول حداقل حقوق ۱۴۰۲

ردیفشرحروزانه (ریال)ماهیانه (ریال)
۱حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز۱,۷۶۹,۴۲۸۵۳,۰۸۲,۸۴۰
۲کمک هزینه اقلام مصرفی۳۶۶,۶۶۶۱۱,۰۰۰,۰۰۰
۳حق مسکن۳۰۰,۰۰۰۹,۰۰۰,۰۰۰
۴حق اولاد (برای هر فرزند)۱۷۶,۹۴۲۵,۳۰۸,۲۸۴
۵پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار)۷۰,۰۰۰۲,۱۰۰,۰۰۰
۶مجموعه دریافتی بدون فرزند و سابقه کار۲,۴۳۶,۰۹۴۷۳,۰۸۲,۸۴۰

جدول افزایش حقوق کارمندان (مقایسه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲)

برای اینکه درک بهتری از میزان حقوق سال ۱۴۰۱ به دست آورید، تمامی موارد مرتبط با حقوق سال ۱۴۰۲ را در جدول جدول حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ مشخص کرده‌ایم.

اقلام حقوقسال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال)سال ۱۴۰۲ (بر مبنای ریال)
حداقل دستمزد روزانه۱,۳۹۳,۲۵۰۱,۷۶۹,۴۲۸
حداقل دستمزد ماهانه۴۱,۷۹۷,۵۰۰۵۳,۰۸۲,۸۴۰
مزد هر ساعت کاری۱۹۰,۰۷۴
مزد هر ساعت اضافه کاری۲۶۶,۱۰۳
حق مسکن۶,۵۰۰,۰۰۰۹,۰۰۰,۰۰۰
بن خواربار۸,۵۰۰,۰۰۰۱۱,۰۰۰,۰۰۰
پایه سنوات( افراد با حداقل ۱ سال سابقه کار)۲,۱۰۰,۰۰۰۲,۱۰۰,۰۰۰
حق اولاد (یک فرزند)۴,۱۷۹,۷۵۰۵,۳۰۸,۲۸۴
حق اولاد (دو فرزند)۸,۳۵۹,۵۰۰۱۰,۶۱۶,۵۶۸
حداقل حقوق کارگران بدون فرزند (با حداقل یکسال سابقه کار)۵۸,۸۹۷,۵۰۰۷۳,۰۸۲,۸۴۰
حداقل حقوق با یک فرزند۶۳,۰۷۷,۲۵۰۸۰,۴۹۱,۱۲۴
حداقل حقوق با دو فرزند۶۷,۲۵۷,۰۰۰۸۵,۷۹۹,۴۰۸

 


اخبار زیر مربوط به سنوات گذشته می باشد


رویکرد دولت در شورای عالی کار درباره دستمزد چه خواهد بود؟ پیش‌بینی یک کارشناس درباره رقم احتمالی حقوق کارگران/ چراغ سبز دولت به افزایش ۴۰ درصدی حداقل دستمزد؟

یک کارشناس بازار کار می‌گوید: پیش‌بینی من این است که ۱۴۰۲ سال سختی به دلیل شرایط تورمی اقتصاد کشور خواهد بود و به همین دلیل باید تلاش کنیم که دستمزدها به اندازه کافی افزایش پیدا کند، چون راه‌های حمایتی دیگر برای گروه‌های حقوق‌بگیر در کشور وجود ندارد.
مریم فکری: بر اساس مصوبات دیروز کمیسیون تلفیق مجلس، حداقل حقوق برای سال آینده ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان تعیین شد؛ مبلغی که حتی برای پرداخت به سربازان متاهل هم پرداخت خواهد شد.

میزان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲

بنا به گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان حداقل حقوق در سال آینده خواهد بود. به این ترتیب، براساس تصمیم کمیسیون تلفیق، در سال آینده حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

بنا به اعلام او، براساس این مصوبه حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق بگیران معادل ۱.۲ برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق‌بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جز یک قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.

در همین حال، حقوق بازنشستگان وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه اجرایی نیز مشابه کارمندان به میزان ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد.

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ چه عددی می‌شود؟

در همین خصوص، حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: چراغ سبز دولت برای افزایش حداقل دستمزد به میزان ۴۰ درصد و افزایش سایر سطوح به میزان ۲۵ درصد قطعی است.

وی می‌افزاید: به‌هرحال من فکر می‌کنم آنچه که در خصوص حقوق‌ها در کمیسیون تلفیق گذشت و همچنین موضوع تعریف مبلغ حداقل دستمزد، ظاهرا با توافق کامل دولت و نمایندگان مجلس انجام شده است؛ آن هم با رعایت سقف اعتباری بودجه. بر همین اساس، می‌شود این را مبنای دقیق و خوبی برای رویکرد دولت در شورای عالی کار در خصوص دستمزد کارگران تلقی کرد.

وی می‌افزاید: آنچه که رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرده، حداقل حقوق به حدود ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده و افزایش سایر سطوح مزدی برای کارمندان و بازنشستگان نیز به طور یکسان ۲۰ درصد شده است.

این کارشناس بازار کار عنوان می‌کند: این نشان می‌دهد که ما الان در شورای عالی کار برای چانه‌زنی و مذاکره برای دستمزد کارگران و بازنشستگان تامین‌ اجتماعی یک مبنایی را از کمیسیون تلفیق مجلس داریم که باید ورای آن، دنبال افزایش حقوق کارگران و چانه‌زنی با دولت باشیم.

حاج‌اسماعیلی تصریح می‌کند: رقم بیش از ۴۲، ۴۳ درصد برای حداقل حقوق قطعی شده است. یعنی آنچه که دولت رقم ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای کارمندان اعلام کرده، برای کارگران هم پذیرفته شده است.

حداقل حقوق باید ۱۰ میلیون تومان باشد

وی تاکید می‌کند: البته که این رقم پایینی است و قبلا هم گفتم که رقم ۱۰ میلیون تومان را حداقل برای حقوق‌بگیران و کسانی که کف دریافتی را دارند، باید تعیین کنیم. ما باید در شورای عالی کار به این رقم ۱۰ میلیون تومان هم برای حداقل‌بگیران کارگری و هم برای حداقل‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی در چانه‌زنی با دولت برسیم.

این کارشناس بازار کار در ادامه می‌گوید: دیدیم که رقم بالای ۴۱، ۴۲ درصد براساس حداقلی که کمیسیون تلفیق و دولت براساس توافق در کمیسیون تایید کردند، قطعی شده است. یعنی کارگران بدانند که افزایش حداقل دستمزد بیش از ۴۴، ۴۵ درصد امسال خواهد بود.

حاج‌اسماعیلی می‌افزاید: قطعا این عدد پایین است و ما باید متناسب با خط فقر و شرایط اقتصادی کشور و نرخ تورم بتوانیم حداقل حقوق را تعریف کنیم که باز هم تاکید من، ۱۰ میلیون تومان است.

وی عنوان می‌کند: امیدواریم در شورای عالی کار روندی پیش برود که بتواند رقم ۱۰ میلیون تومان را به عنوان حداقل تثبیت کند.

این کارشناس بازار کار متذکر می‌شود: در خصوص سایر سطوح نیز من فکر می‌کنم با توجه به افزایش ۲۰ درصدی که دولت برای همه کارمندان و بازنشستگان در نظر گرفته، ۲۵ درصد برای بازنشستگان و بقیه کارگران نیز قطعی خواهد بود.

حاج‌اسماعیلی تاکید می‌کند: این رقمی نیست که نیاز به چانه‌زنی خاص داشته باشد و براساس شرایط تورمی و خط فقر، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار باید تلاش کنند که رقم‌های بالاتری را متناسب با نرخ تورم برای کارگران و بقیه بازنشستگان سایر سطوح به دست بیاورند.

وی خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی من این است که ۱۴۰۲ سال سختی به دلیل شرایط تورمی اقتصاد کشور خواهد بود و به همین دلیل باید تلاش کنیم که دستمزدها به اندازه کافی افزایش پیدا کند، چون راه‌های حمایتی دیگر برای گروه‌های حقوق‌بگیر در کشور وجود ندارد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 29, میانگین امتیاز: 4,59 از 5)
Loading...