پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

اشتباهات رایج در شست و شوی صورت

 

شست و شوی صورت - شستن صورت - مراقبت از پوست صورت

توصیه هایی برای شست و شوی صورت و مراقبت از پوست

 

شست و شوی صورت که از برنامه‌های روزانه هر فردی محسوب می‌شود، در نگاه اول کار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد. همه ما هر روز بعد از کار و فعالیت‌های روزانه، صورت‌مان را می‌شوییم، غافل از اینکه گاهی برخی عادت‌های اشتباه در شستن صورت ممکن است ما را دچار مشکلات پوستی ازجمله خشکی، سوزش، خارش، تحریک‌پذیری، جوش و… کند.
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که با وجود مراقبت از پوست و انتخاب رژیم غذایی مناسب، به چه دلیل باز هم دچار برخی مشکلات پوستی می‌شوید؟ آیا می‌دانید شستن اشتباه صورت هم می‌تواند باعث این مشکلات شود؟

مسئله این است که اگر شست و شوی صورت را به‌درستی انجام ندهیم، صدمه‌ای که از این طریق به پوست‌مان وارد می‌شود از فایده‌اش بیشتر خواهد بود. در ادامه با هم به بزرگ‌ترین اشتباهات رایج شست و شوی صورت و اینکه اصلاح برخی عادت‌ها چگونه می‌تواند باعث رفع و کاهش مشکلات پوستی آزار‌دهنده شود، می‌پردازیم.

 

استفاده از پاک کننده های نامناسب

پاک‌کننده باید به‌طور کامل مواد آرایشی، گرد و خاک و دوده را از روی پوست پاک کند، اما پوست را بیش از حد از روغن‌های طبیعی و سلول‌های سالم دور نگه ندارد. پوست حساس صورت در طول فعالیت‌های روزانه، آغشته به انواع مواد آرایشی، کرم‌های ضدآفتاب، باکتری‌های پوستی، سلول‌های مرده، خاک و چربی می‌شود. در این صورت پاک‌کننده‌ای مناسب است که نه خیلی ملایم باشد که شما را مجبور به شستن دوباره و استفاده مجدد از پاک کننده کند و نه بیش از حد سخت و قوی باشد که باعث خشکی، تحریک و قرمزی پوست شود.

بسته به نوع پوستی که دارید باید از تمیزکننده‌هایی استفاده کنید که ph آنها برای پوست شما مناسب باشد. پس برای پوست‌های خشک از تمیزکننده‌های چرب‌تر و برای پوست‌های چرب از تمیزکننده‌های کف‌دار و ژله‌‌ای استفاده کنید.

 

افراط در شست و شوی صورت

در بیشتر موارد، یک یا دو بار شست و شوی صورت در روز برای پوست کافی است و هربار شستن بیشتر می‌تواند موجب تحریک پوست شود، جالب است بدانید شستن زیاد پوست منجر به تولید بیش از حد چربی در پوست می‌شود، حتی اگر شما از مواد آرایشی استفاده نمی‌کنید و فقط کرم ضدآفتاب به صورت‌تان می‌زنید یا تعریق پوست‌تان در طول روز زیاد است، الزاما نیاز نیست در پایان روز از پاک‌کننده استفاده کنید.

سعی کنید صورت‌تان را با آب ولرم شست‌وشو دهید. استراحت دادن به پوست و استفاده کمتر از محصولات پاک‌کننده به سلامت پوست و حفظ چربی در آن کمک می‌کند.

 

شست و شوی صورت - شستن صورت - مراقبت از پوست صورت

 

تنظیم نامناسب درجه حرارت آب

برخی می‌گویند آب گرم منافذ پوست را باز و آب سرد آنها را می‌بندد، اما این افسانه‌ای بیش نیست. واقعیت این است که منافذ پوستی عضله‌ای برای باز و بسته شدن ندارند. در حالی که آب گرم احساس خوبی در پوست شما ایجاد می‌کند، می‌تواند چربی‌های محافظ پوست را از بین ببرد و آن را بیش از حد خشک کند. به همین علت بهتر است حمام‌تان بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نکشد.

برای اینکه پوست‌تان آسیب نبیند و خشک نشود دمای آب باید معتدل باشد، یعنی نه خیلی سرد و نه خیلی داغ. اولین گام برای داشتن پوستی سالم و زیبا شست و شوی مناسب آن با آب ولرم است.

 

خشک کردن صورت با حوله نرم

بهتر است اجازه دهید پوست‌تان خودش خشک شود اما اگر می‌خواهید از حوله استفاده کنید، توجه داشته باشید که برای صورت حتما حوله نرم باشد. حوله را به آرامی روی پوست بگذارید و ‌بردارید و زیاد با حوله پوست‏تان را مالش ندهید. ماساژ با حوله حس خوبی می‌دهد، ولی باعث کشیده شدن پوست می‌شود که حالت الاستیک پوست را به‌خطر می‌اندازد. هرگز از هر حوله‌ای استفاده نکنید.

اگر عادت دارید بعد از شستن صورت از حوله مشترک خانواده استفاده کنید، این کار را ترک کنید، چون باعث بروز حساسیت، آکنه و خشکی پوست می‌شود. بهترین کار استفاده از حوله نرم، شخصی و تمیز است. با این کار جلوی ورود باکتری‌ها به پوست‌تان را می‌گیرید.

 

از مرطوب کننده استفاده کنید

برای به حداکثر رساندن جذب و کمک به رطوبت پوست، بلافاصله پس از پاکسازی آن در حالی که پوست هنوز مرطوب است، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. همین کار را برای سرم و محصولات دیگر پوستی هم به‌‌کار ببرید. منتظر ماندن برای خشک شدن پوست باعث می‌شود مرطوب کننده به سختی جذب پوست شده و می‌تواند منجر به چربی یا رنگ و رو رفتگی پوست شود. برای پوست‌های خشک باید از مرطوب‌کننده‌های حاوی چربی استفاده کرد.

در مورد پوست‌های چرب نیازی به استفاده از مرطوب کننده نیست مگر در معرض آب و هوای خیلی گرم یا خیلی سرد قرار بگیرید. برای پوست‌های نرمال هم باید از مرطوب‌کننده‌ای که میزان چربی کمتری داشته باشد، استفاده کرد. نکته دیگر این است که با افزایش سن نیاز پوست به مصرف مرطوب‌کننده بیشتر می‌شود و ممکن است پس از گذشت چند سال متوجه این موضوع شوید.

 

شست و شوی صورت - شستن صورت - مراقبت از پوست صورت

 

صورت‌تان را خیلی تمیز نشویید!

کاهش در شست و شوی صورت و سطحی‌تر شستن آن، منجر به باقی ماندن مواد موثر پوست و افزایش شست و شوی صورت باعث مسدود شدن منافذ و خشکی پوست می‌شود. نیازی نیست صورت‌تان را خیلی هم دقیق و با حوصله بشویید. صورت‌تان را مثل صبح‌هایی که عجله دارید یا شب‌هایی که خیلی خسته‌اید، بشویید! یعنی نیاز نیست برای این کار خیلی وقت صرف کنید. خط رویش مو، بینی و خطوط فک، قسمت‌هایی هستند که معمولا نادیده گرفته می‌شوند پس بهتر است به این قسمت‌ها بیشتر توجه کنید.

 

از چربی‌ها نترسید

زمانی طولانی، چربی‌ها به‌عنوان موادی شناخته می شدند که منافذ پوست را می بستند. اما به مرور زمان نظر کارشناسان تغییر کرد. آنها می‌گویند برای انواع پوست می‌توان از پاک‌کننده‌های حاوی چربی استفاده کرد. پاک‌کننده‌های مناسب باعث تمیز شدن منافذ و باکتری‌ها می‌شوند و به تعادل چربی پوست کمک می‌کنند. از آن دسته از محصولات پاک‌کننده حاوی چربی استفاده کنید که پایه طبیعی و گیاهی دارند.

حتی می‌توانید روغن بادام با کیفیت بالا، روغن هسته زردآلو، روغن هسته انگور و روغن آفتابگردان را از فروشگاه‌های مواد غذایی بخرید و امتحان کنید (روغن زیتون و روغن نارگیل، برای پوست‌های چرب مناسب است و ممکن است برای پوست‌های دیگر مشکل ایجاد کند). فقط کافی است یکی از این روغن‌ها را روی صورت خود ماساژ دهید و بعد با یک حوله نرم که در آب گرم خیس کرده‌اید، پاک کنید.

 

برای پوست هزینه کنید

آیا در هر سنی باید از کرم روز و شب استفاده شود؟

استفاده از کرم‌های روز و شب یک کار لوکس و غیرضروری نیست. به گفته متخصصان پوست، استفاده از این محصولات از بروز خشکی پوست پیشگیری می‌کند و روند پیری پوست را به‌تاخیر ‌می‌‌اندازد. همچنین کرم‌های روز و شب خاصیت مرطوب‌‌کنندگی بالایی دارند. کرم‌‌های روز اغلب سبک و حاوی ضدآفتاب‌ هستند؛ با این وجود این کرم‌ها هرگز نمی‌‌توانند جایگزین ضدآفتاب شوند. اما کرم‌‌‌های شب غلیظ‌تر از کرم‌های روز بوده و مواد مغذی و ویتامین‌‌های مفید زیادی برای پوست دارند و بهترین زمان استفاده از آنها بعد از ۳۰سالگی است.

– برای پوست خیلی محتاطانه هزینه نکنید. با خرید بجا و به‌موقع محصولات شست و شوی صورت می‌توانید از هزینه‌های دیگر پوستی، جلوگیری کنید. دنبال محصولات ساده و با ترکیبات طبیعی بگردید و از محصولاتی استفاده کنید که روی پوست ماندگاری زیادی داشته باشند.

– از مواد تحریک‌کننده پوست مثل عطرها، رنگ‌ها و مواد نگهدارنده مصنوعی دوری کنید، بعضی موادی که برای تمیز کردن آلودگی‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند از شایع‌ترین دلایل التهابات و واکنش‌های آلرژیک هم محسوب می‌شوند. پس همیشه برچسب مواد تشکیل‌دهنده محصولات را با دقت بخوانید.

– زیاد لایه برداری نکنید. لایه برداری عمل جداسازی سلول‌های مرده پوست است، اما شرط سالم بودن در هر موضوعی رعایت اعتدال است. یادتان نرود عمل لایه برداری را حداکثر دو تا سه بار در هفته با اسکراب طبیعی انجام دهید. زمان لایه برداری ، برای جلوگیری از کشیدگی بیش از حد پوست از انگشتان دست خود به جای یک لیف حمام استفاده کنید.

 

 

مجله سیب سبز – محیا شاه‌محمدی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 4,50 از 5)
Loading...