جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

ازبین بردن جرم دندان با مواد طبیعی / جرم گیری دندان

ازبین بردن جرم دندان با مواد طبیعی

روش های خانگی برای از بین بردن جرم دندان ها 

تشکیل جرم دندان در واقع یک فرآیند مخرب می باشد. جرم دندان باعث تخریب لثه و بافتهای نگه دارنده دندان می شود و لثه سالم را تبدیل به لثه بیمار و پرخون و ملتهب می نماید و باعث افزایش عمق شیار لثه شده و لثه چسبنده که باعث نگهداری دندان در حفرۀ استخوانی است را از بین برده، به دنبال آن تخریب استخوان حادث می شود که در نهایت لقی دندان ایجاد می شود که در اصطلاح به این حالت بیماری پریودنتیت می گویند.

از لحظه ای که مسواک زده می شود، حدوداً ۱۰ دقیقه بعد روی سطوح دندانی موادی شروع به تجمع می کنند که اصطلاحاً پلاک دندانی نامیده می شوند. پلاک دندانی از مواد غذایی مصرف شده یا مواد معدنی موجود در بزاق ایجاد میشود، اگر کمی دقت کنیم بعد از مسواک زدن در شب و نخوردن چیزی هنگامی که از خواب بیدار می شویم چنانچه با زبان روی دندانها تماس برقرار کنیم زبری خاصی را احساس می کنیم که در واقع همان پلاک دندانی می باشد.

پلاک دندانی با مسواک زدن به سهولت پاک می شود. یکی از دلایلی که دندانپزشکان توصیه می کنند که دفعات مسواک زدن زیاد باشد در واقع حذف پلاک دندانی که به سرعت روی سطوح دندانی تشکیل می گردد. پلاک دندانی در صورتی که حذف نگردد در ابتدا باعث التهاب لثه می شود که به آن رُنزیوت می گویند. رفته رفته پلاک از حالت نرم به حالت سخت تبدیل شده، که اصطلاحاً جرم نامیده می شوند.

 

جرم گیری دندان ها در منزل :

وسایل لازم برای جرم گیری‌ دندان :

جوش‌شیرین
نمک
آب
یک فنجان
مسواک
هیدروژن پراکسید
دنتال پیک (وسیله‌ای نوک‌تیز مخصوص دندانپزشکی)
شوینده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی دهان

 

ازبین بردن جرم دندان با مواد طبیعی

جرم دندان باعث تخریب لثه و بافتهای نگه دارنده دندان می شود

 

مرحله اول‌:
یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با نصف قاشق چای‌خوری نمک در یک فنجان کوچک ترکیب کنید. مسواک خود را با آب گرم خیس کنید و آن را در این ترکیب فروببرید.

 

مرحله دوم‌:
با قدرت و انرژی این ترکیب را روی دندان‌های خود بمالید. در فواصل معین آب دهان خود را خالی کرده و مسواک را دوباره در ترکیب فرو ببرید. برای پنج دقیقه به مالیدن این ترکیب بر روی دندان ‌های خود ادامه دهید.

 

مرحله سوم‌:
به‌اندازه‌ی یک در شیشه از هیدروژن پراکسید را با نصف فنجان آب گرم ترکیب کنید. برای یک دقیقه این محلول را غرغره کنید، سپس آب دهان خود را خالی کرده و با نصف فنجان آب سرد دهانتان را بشویید.

 

مرحله چهارم‌:
با استفاده از یک جرم‌گیر حرفه‌ای دندان (دنتال پیک)، جرم‌های زرد را از روی دندان‌ های خود بخراشید. مراقب باشید لثه‌ها را نخراشید، زیرا این کار موجب سوزش و ناراحتی شده و احتمال آسیب وجود دارد. مراحل ذکرشده در بالا جرم‌ها را نرم کرده و باعث می‌شود آن‌ها به‌راحتی از روی دندان‌ها پاک شوند.

 

مرحله پنجم‌:
دهان خود را با شوینده‌ی ضدعفونی‌کننده بشویید و این کار را یک روز در میان تکرار کنید تا تشکیل جرم‌ها را کنترل نمایید.

مریم گلی ,جرم گیری دندان

جویدن برگ های مریم گلی را برای از بین بردن جرم دندان مفید است

 

روش های طبیعی و گیاهی برای برطرف کردن جرم دندان ها :

متخصصان طب سنتی جویدن برگ های مریم گلی را برای از بین بردن جرم دندان بسیار توصیه می کنند.

ترکیب روغن خردل و پودر زردچوبه و نمک یک ترکیب گیاهی بسیار موثر در از بین بردن جرم دندان ها است که اطبا سنتی کشور هند از آن برای بیماران خود بهره می برند.

دندان هایی که لکه دار شده اند را با ترکیب پودر گیاه زنبق و نعناع ماساژ دهید تا لکه ها کم رنگ شوند.

 

چند راه ساده خانگی دیگر برای از بین بردن جرم دندان ها :

میوه ها و سبزیجات سفت مانند هویج و سیب به دلیل سفتی با فشار بیشتری گاز زده می شوند که همین یک حالت سایش بر روی دندان ها ایجاد می کند که در از بین بردن جرم دندان ها فوق العاده موثر است.
کرفس و هویج هم همین خاصیت را دارند.

توت فرنگی را بر روی دندان ها بمالید تا جرم گیری طبیعی و خوشمزه داشته باشید.

 

نکته:
بهترین مراقبت ها از دندان در قدم اول مسواک کردن دندان ها حداقل ۲ بار در روز و استفاده در ست از نخ دندان است.

 

 

منابع:باشگاه خبرنگاران جوان/نمناک/بیتوته

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 18, میانگین امتیاز: 4,33 از 5)
Loading...