جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

احادیث در مورد حقوق زن و شوهر

phpThumb_generated_enzaal-200x140

احادیث در مورد حقوق زن و شوهر

 

 

۱. قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه – : أحسَنُ النّاسِ إیماناً أحسَنُهُم خُلُقاً و ألطَفُهُم بِأهِلهِ.
«بحار الأنوار، ج ۷۱، ص ۳۸۷»
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش اخلاق ترینِ آنها و مهرورزترین شان با خانواده خود است.

 

۲. قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه – : جُلُوسُ المَرءِ عِندَ عِیالِهِ أحَبُّ إلَی اللَّهِ مِنِ اعْتِکافٍ فی مَسجِدی هذا.
«تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۱۲۲»
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: نشستن مرد پیش زن و فرزندنش، نزد خداوند محبوب تر است از اعتکاف در این مسجد من.

 

۳. قالَ رَسُولُ اللهِ – صلی الله علیه و آله – : إذا حَمَلَتْ الْمَرْئَهُ کانَتْ بِمَنْزِلِهِ الصَّائِمِ الْقائِّمِ الْمُجاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ فِی سَبِیلِ اللهِ فَإذا وَضَعَتْ کانَ لَها مِنَ الْأجْرِ ما لا یَدْریِ أحَدٌ ما هُوَ لِعِظَمِهِ … .
«وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۷۵»
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: آنگاه که زن حامله شود چنان است که با دهان روزه به جهاد مالی و جسمی در راه خدا بپردازد و هنگامی که زایمان کند، برای او اجر و پاداش عظیمی است که کسی قادر به محاسبه آن نخواهد بود و آنگاه که به شیر دادن فرزند می پردازد، در هر مرتبه چنان است که بنده ای از اولاد اسماعیل پیامبر را در راه خدا آزاد کرده باشد و آنگاه که بچه را از شیر گرفت، فرشته ای به پهلویش می زند و می گوید: همه گناهانت آمرزیده شد.

 

۴. قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه – : أیَّما اِمرَأهٍ حَمَلَتهُ عَلی ما لایَقدِرُ عَلَیهِ وما لا یُطیقُ لَم تُقبَلَ مِنها حَسَنَهٌ.
«مکارم الأخلاق، ص ۲۱۵»
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: زنی که شوهر خود را بر انجام کارهایی وادار کند که او توانایی انجام دادن آنها را ندارد، هیچ یک از کارهای نیک او پذیرفته نخواهد شد.

 

۵. قال الامام السجاد – عَلَیْهِ السَّلامُ – : إنَّ أرضاکم عِندَاللَّهِ أسبَغُکم عَلی عِیالِهِ.
«بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۳۶»
امام سجّاد – علیه السلام – فرمود: خداوند از آن کس خشنودتر است که خانواده خود را بیشتر در آسایش و نعمت قرار دهد.

 

۶. قال الامام السجاد – عَلَیْهِ السَّلامُ – : لَأن أدخُلَ السُّوقَ و مَعی دِرهَمٌ أبتاعُ بِهِ لَحماً لِعِیالی و قَد قَرِمُوا إلیهِ أحَبُّ إلَی مِن أن اعتِقَ نَسَمَهً.
«وسائل الشیعه، ج ۲۱، ص ۵۴۳»
امام سجّاد – علیه السلام – فرمود: چنان چه وارد بازار شوم و درهمی داشته باشم و با آن برای خانواده ام گوشتی بخرم که بدان رغبت کرده اند، برای من محبوب تر است از این که بنده ای را آزاد کنم.

 

۷. قال الامام الصادق – عَلَیْهِ السَّلام – : إنَّ المَرءَ یَحتاجُ فی مَنزِلِهِ و عیالِهِ إلی ثَلاثِ خِصالٍ یَتَکلَّفُها و إن لَم یَکن فی طَبعِهِ ذلِک: مُعاشَرَهٍ جَمیلَهٍ و سَعَهٍ بِتَقدیرٍ و غَیرَهٍ بِتَحَصُّنٍ.
«تحف العقول، ص ۳۲۲»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: مرد برای اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نیاز دارد که حتی اگر در طبیعت او نباشد، (باید خود را به آنها وادارد)، آن خصلت ها عبارتند از: خوش رفتاری، گشاده دستی سنجیده و غیرت برای حفاظت از آنها.

 

۸. قال الامام الصادق – عَلَیْهِ السَّلامُ – : لاغنی بِالزَّوجِ عَن ثَلاثَهِ أشیاء فیما بَینَهُ و بَینَ زوجَتِهِ و هِی: المُوافَقَهُ لِیَجتَلِبَ بِها مُوافَقَتَها و مَحَبَّتَها و هَواها و حُسنُ خُلقِهِ مَعَها وَ استِعمالُهُ استِمالَهَ قَلبِها بِالهَیئَهِ الحَسَنَهِ فی عَینِها و تَوسِعَتِهِ عَلَیها.
«میزان الحکمه، ح ۷۸۷۶»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: شوهر در رابطه خود با همسرش از سه چیز بی نیاز نیست: سازگاری با او تا به این وسیله سازگاری و محبت و عشق او را به خود جلب کند و خوش خویی با او و دلبری از او با آراستن خود برای وی و فراهم آوردن امکانات آسایش او.

 

۹. قال الامام الصادق – عَلَیْهِ السَّلامُ – : مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأهلِ بَیتِهِ مُدَّ لَهُ فی عُمرِهِ.
«الکافی، ج ۲، ص ۱۰۵»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: هر کس به خانواده اش نیکی کند، بر عمرش افزوده شود.

 

۱۰. قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه – : لَو أمَرتُ أحَداً أن یَسجُدَ لأِحَدٍ لأَمَرتُ المَرأهَ أن تَسجُدَ لِزَوجِها.
«بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص ۲۴۶»
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: اگر قرار بود دستور دهم کسی در برابر کسی سجده کند، به زن دستور می دادم تا برای شوهرش سجده کند.

 

۱۱. قال الامام الباقر – عَلَیْهِ السَّلامُ – : لاشَفیعَ لِلمَرأَهِ أنجَحُ عِندَ رَبِّها مِن رِضا زَوجِها.
«میزان الحکمه، ح ۷۸۶۴»

امام باقر – علیه السلام – فرمود: برای زن نزد پروردگارش، هیچ شفیعی کارسازتر از رضایت شوهرش نیست.

 

۱۲. قال الامام الصادق – عَلَیْهِ السَّلامُ – : لاغِنی بِالزَّوجَهِ فیما بَینَها و بَینَ زَوجِها المُرافِقِ لَها عَن ثَلاثِ خِصالٍ و هُنَّ: صِیانَهُ نَفسِها عَن کلِّ دَنَسٍ حَتّی یَطمَئِنَّ قَلبُهُ إلَی الثِّقَهِ بِها فی حالِ المَحبوبِ والمَکروهِ … .
«بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۲۳۷»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: زن در رابطه به شوهر سازگار خود از رعایت سه خصلت بی نیاز نیست: حفظ کردن خود از هر گناه و آلودگی تا شوهرش در هر حال، خوشایند یا ناخوشایند، در دل به او اطمینان داشته باشد؛ مراقبت از او و زندگی اش تا شوهرش در صورتی که لغزشی از او سرزند با او مهربانی کند و اظهار عشق به او با عشوه و دلبری و ظاهر مناسب و خوشایند در نظر او.

 

۱۳. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : ویل لامرأه أغضبت زوجها، و طوبی لامرأه رضی عنها زوجها.
«بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص ۲۴۵»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: وای بر زنی که شوهرش را ناراحت کند و خوشا به حال زنی که شوهرش از او راضی باشد.

 

۱۴. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : ما زال جبرئیل یوصینی بالمرأه حتی ظننت أنه لا ینبغی طلاقها إلا من فاحشه مبینه.
«بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص ۲۵۳»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: جبرئیل پیوسته مرا درباره زن سفارش می کرد تا جایی که گمان بردم طلاق او جایز نیست مگر در صورت ثابت شدن فحشا.

 

۱۵. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : حق المرأه علی زوجها أن یسد جوعتها وأن یستر عورتها ولا یقبح لها وجها.
«بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص ۲۵۴»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: حقّ زن به شوهرش این است که شکمش را سیر کند و بدنش را بپوشاند و برای او هیچگاه روی درهم نکشد.

 

۱۶. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : قول الرجل للمرأه إنی أحبک لا یذهب من قلبها أبدا.
«الکافی، ج ۵، ص ۵۶۹»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: این سخن مرد به زن که دوستت دارم هرگز از دل زن بیرون نمی رود.

 

۱۷. عن الحسن بن جهم قال: رأیت أبا الحسن – علیه السلام – اختضب، فقلت: جعلت فداک اختضبت؟ فقال: نعم، إن التهیئه مما یزید فی عفه النساء، ولقد ترک النساء العفه بترک أزواجهن التهیئه … .
«الکافی، ج ۵، ص ۵۶۷»
حسن بن جهم می گوید: ابوالحسن – علیه السلام – را دیدم که خضاب کرده است، عرض کردم: فدایت شوم! خضاب کرده اید؟ فرمود: آری! آراستگی بر عفت زنان می افزاید؛ به راستی زنان ترک عفت کرده اند، چون شوهرانشان آراستگی را ترک نموده اند. سپس فرمود: اگر آراسته نباشی آیا خوش داری که همسرت را نیز مانند خودت ببینی؟ عرض کردم: نه! فرمود: او نیز چنین است.

 

۱۸. قال الإمام الصادق – علیه السلام – : سألت ام سلمه رسول الله – صلی الله علیه و آله – عن فضل النساء فی خدمه أزواجهن، فقال: أیما امرأه رفعت من بیت زوجها شیئا من موضع إلی موضع ترید به صلاحا … ..
«بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص ۲۵۱»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: ام سلمه از رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – درباره فضیلت خدمت کردن زنان به شوهرانشان پرسید، آن حضرت فرمود: هر زنی که در خانه شوهر خود به قصد مرتب کردن آن، چیزی را جا به جا کند، خداوند به او نظر افکند و هر که را خداوند به او نظر کند، عذابش نمی کند.

 

۱۹. قال الإمام الکاظم – علیه السلام – : جهاد المرأه حسن التبعل.
«الکافی، ج ۵، ص ۵۰۷»
امام کاظم – علیه السّلام – فرمود: جهاد زن، خوب شوهرداری است.

 

۲۰. قال الإمام الباقر – علیه السلام – : أیما امرأه خدمت زوجها سبعه أیام أغلق الله عنها سبعه أبواب النار وفتح لها ثمانیه أبواب الجنه تدخل من أیها شاءت. وقال – علیه السلام – : ما من امرأه تسقی زوجها شربه من ماء … .
«وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۲۳»
امام باقر – علیه السّلام – فرمود: هر زنی که هفت روز شوهرش را خدمت کند، خداوند هفت در دوزخ را به روی او ببندد و هشت در بهشت را به رویش بگشاید، تا از هر در که خواهد وارد شود و فرمود: هیچ زنی نیست که جرعه ای آب به شوهرش بنوشاند مگر آن که این عمل او برایش بهتر از یک سال باشد که روزهایش را روزه بگیرد و شبهایش را به عبادت سپری کند.

 

۲۱. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : لا یخدم العیال إلا صدیق أو شهید أو رجل یرید الله به خیر الدنیا والآخره.
«بحار الأنوار، ج ۱۰۴، ص ۱۳۲»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: به زن خود خدمت نکند مگر صدیق یا شهید یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت او را بخواهد.

 

۲۲. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : اتقوا الله فی الضعیفین: الیتیم و المرأه فإن خیارکم، خیارکم لأهله.
«بحار الأنوار، ج ۷۹، ص ۲۶۸»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: از خدا درباره دو ناتوان بترسید: یتیم و زن؛ به درستی که بهترین شما کسی است که برای خانواده اش بهتر باشد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 30, میانگین امتیاز: 4,27 از 5)
Loading...