پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

آنچه باید در مورد سفارش و خرید کیک عروسی بدانیم

imagesalbum.blogsky.com (1)

آنچه باید در مورد سفارش و خرید کیک عروسی بدانیم

کیک عروسی فقط یک تکه شیرینی خوش طعم و خوش آب و رنگ نیست که قرار است کام مهمانان جشن شما را شیرینی کند. در واقع کیک عروسی یکی از آن جزئیات مهمی است که سلیقه شما را به عنوان عروس و داماد نشان می‌دهد و در بعضی موارد به رخ دیگران می‌کشد! خب از آنجایی که بریدن کیک برای خودش آداب و رسومی دارد و با بزن و بکوب همراه است، بنابراین هم به خوبی در فیلم و عکس‌های عروسی‌تان نمود خواهد داشت و هم زیر ذره‌بین دوستان، آشنایان و اقوام قرار دارد.انتخاب کیک عروسی که هم لوکس، شیک و خوشمزه باشد و هم به شخصیت شما و تم عروسی‌تان نزدیک باشد، اما فوت و فن هایی دارد.

کارهایی که قبل از رفتن به قنادی باید انجام دهید
خانم‌ها معمولا برای خرید یک روسری ساده هم یکی دو ساعت وقت می‌گذراند، به مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف سر می‌زنند و در نیمی از مواقع بعد از دیدن ده‌ها مدل در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف می‌گویند: «ببخشید این مدل ها با اون چیزی که تو ذهنمه خیلی فرق داره!» خب، حالا تصور کنید که قرار است کیکی سفارش دهند که قرار است در مهمترین روز زندگیشان سرو شود و نه فقط نزدیکانشان، بلکه خیلی از اقوام، دوستان، همکاران و البته خانواده همسر آنرا خواهند دید و چشید. بیشتر قنادان و شیرینی‌فروش ها صاحب‌نام تهرانی توصیه می‌کنند که قبل از رفتن به قنادی برای سفارش کیک عروسی حداقل در مورد حدود کیک مورد نظر فکر کنید، با همسرتان مشورت کنید و به یک توافق نصفه نیمه برسید تا پروسه انتخاب وقت کمتری از شما و البته قناد بگیرد. هرچند خود قنادی ها هم آلبوم‌های مفصلی با عکس و جزئیات دارند ولی جستجوی ساده در اینترنت یا ورق زدن یکی دو ژورنال عروس بهتر است چون مدل‌های متنوع‌تری دارد و البته هر روز یا نهایتا ماهی یکبار به روز می‌شود.

دایره، مربع یا مستطیل؟
مسلم است که شما می‌خواهید کیک عروسی‌تان “شیک” ، “باشکوه”، “فوق العاده”، ” دهن پرکن” و… باشد ولی برداشت شما از این واژه ها با برداشت قناد فرق می‌کند. شاید بد نباشد تصویر یکی دو نمونه از کیک‌های دلخواهتان را در روز سفارش همراه داشته باشید. این روزها کیک های عروسی در مدل‌های مختلف پخته و ارایه می‌شود. این مدل‌ها ممکن است پایه‌ای دایره‌ای،‌مستطیلی یا مربعی شکل داشته باشند که انتخاب هر کدامشان کاملا بستگی به خودتان دارد و معنای خاصی ندارد. پس در این مورد دستتان کاملا باز است و می‌توانید کیک عروس‌تان را به هر شکلی که دوست دارید، سفارش دهید.

چه زمانی برای سفارش کیک اقدام کنیم؟
بدترین حالت این است که یکی دو هفته مانده به عروسی شروع به گشتن در قنادی‌ها و شرینی‌ها کنید تا مدل دلخواهتان را بیابید یا حتی بدتر از آن تازه دنبال این باشید که بدانید کدام قنادی کیک های بهتری می‌پزد و اصلا کجای شهر قرار دارد. بهترین زمان برای سفارش کیک عروسی دو تا سه ماه مانده به مراسم عروسی است. در این حالت شما فرصت دارید که قنادی دلخواهتان را پیدا کنید، کیک‌هایش را تست کنید، در مورد کیک دلخواهتان مشاوره بگیرید، یک نمونه کوچک از آن سفارش دهید و پس از تایید نهایی کارها را به دست قناد بسپارید و با خیال راحت دنبال باقی کارها بروید. در این مرحله راجع به تفاوت قیمت ها، موادی که قرار است کیک با آن تزئین شود و … پرس و جو کنید. البته اگر طرح خاصی مد نظر دارد که قبلا در آلبوم‌های قنادی مورد نظرتان نبوده، بهتر است از شش ماه زودتر اقدام کنید. البته برخی از شیرینی‌فروشی ها فقط از یک هفته مانده به زمان تحویل یا همان روز عروسی شما، سفارش نهایی را دریافت می کنند ولی شما قبلش می توانید برای تست مزه و انتخاب مدل به قنادی بروید.

سوال‌های اساسی که باید از قناد بپرسید
وقتی تصمیم نهایی گرفتید که کیک عروسی‌تان را می خواهید به کدام قنادی سفارش دهید، دست به کار شوید و فورا اقدام کنید. در این مرحله در مورد اینکه تهیه کیکتان چقدر زمان میبرد سوال کنید. بعضی از قنادها از سه هفته مانده به عروسی تزئینات روی کیک را آماده می کنند و شما می‌توانید قبل از وصل کردن آنها روی کیک اصلی، نگاهی به این تزئینات بیندازید و مطمئن شوید که مطابق سلیقه‌تان آماده شده‌اند.

کیک نگو، برج بگو!
کیک‌های عروسی معمولا بیشتر از یک طبقه هستند. اصلا سرو کیک یک طبقه در جشن ازدواج چندان مرسوم نیست. بنابراین دنبال چنین طرحی نباشید ولی بهتر است از آن طرف بام هم نیفتید و کیکی ۱۰ طبقه سفارش ندهید. سعی کنید دائم این مساله را با خودتان تکرار کنید که در حال سفارش کیک عروسی هستید نه در حال خرید برج! در مورد اینکه کیک عروسی‌تان باید چند کیلویی باشد هم بهتر است با قناد مشورت کنید. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که در حالت استاندارد برای هر مهمان برشی ۱۰۰ گرمی(یا در بعضی موارد ۲۰۰ گرمی) سرو می‌شود به این ترتیب اگر کیکتان حدود ۳ کیلوگرم است برای ۲۰ تا ۲۵ مهمان کافی خواهد بود و اگر ۱۰۰ تا مهمان داشته باشید باید کیکی ۱۰۰ کیلویی سفارش دهید و الی آخر. در ضمن برای اینکه طرح سفارشی شما به طور کامل روی کیک اجرا شود، کیکتان باید حداقل سه کیلو وزن داشته باشد. البته وزن کیکی که سفارش می‌دهید ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد با وزن کیکی که تحویل می‌گیرید اختلاف داشته باشد، که این مساله روی قیمت کیک موثر است.

یک نمونه امتحانی هم سفارش دهید
قبل از سفارش نهایی، یک نمونه امتحانی سفارش دهید البته اگر طرح خاصی مد نظرتان باشد اهمیت این مساله چند برابر می‌شود. شما که نمی‌خواهید در روز عروسی از دیدن قیافه کیکتان به گریه بیفتید؟! پس بهتر است دست به جیب شوید و یک نمونه کوچک از طرح مورد نظرتان سفارش دهید تا مطمئن باشید که قنادی که انتخاب کرده‌اید از عهده این کار بر میآید. البته اگر کیکتان طرح خاصی ندارد یا یکی از مدل‌هایی است که در آلبوم همین قنادی وجود دارد، سفارش نمونه کوچک خیلی ضروری نیست چون در گذشته قناد بارها و بارها این مدل را درست کرده و همه ریزه‌کاری‌هایش را فوت آب است.
درضمن موقع انتخاب قنادی حواستان به مدلی که می‌خواهید سفارش دهید هم باشد. اگر سراغ قنادی سنتی یا کلاسیک می‌روید نباید انتظار داشته باشید که کیک طرح مدرن شما را به بهترین شکل ممکن آماده کند و تحویلتان دهد.

همخوانی رنگ کیک عروس با تم اصلی مراسم
اینکه یک رنگ خاص برای مراسم عروسیتان داشته باشید خیلی خوب است اما زمانیکه به کیک عروسی می رسید بهتر است کمی عقب نشینی کنید. سرو کردن یک کیک آبی یا نارنجی خیلی برای مهمانانتان اشتهاآور نخواهد بود حتی اگر خود کیک واقعا خوشمزه باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که فقط تزئینات کیک با تم رنگی مراسم هماهنگ باشد. بعضی از قنادها پیشنهاد می‌کنند که خود کیک را به رنگ سفید یا عاجی سفارش دهید و از تزئینات رنگی روی آن استفاده کنید. البته نگران مزه اش نباشید چون رنگهای خوراکی کاملا بی مزه هستند ولی موقع اضافه شدن به کیک کمی تغییر مزه پیدا می‌کنند آن هم در جهت خوشمزه تر شدن.

تفاوت بین فوندانت و کرم کره ای (باترکریم) چیست؟
خمیر فوندانت کرم لطیفی است که اغلب برای پوشش دادن روی کیک ها استفاده می شود و با اینکه حالت سفت و زیبایی به کیک می دهد اما اکثر آدمها طعمش را دوست ندارند. خیلی ها فوندانت روی کیک را با چنگال برمی دارند و داخل کیک را می خورند. در ضمن از آنجاییکه خمیر فوندانت کمی گرانتر است، می توانید برای صرفه جویی در هزینه ها از کرم کره ای استفاده کنید. با استفاده از کرم کره ای می توانید همان لطافت را به کیکتان بدهید با این تفاوت که کرم کره‌ای طعمی قویتر دارد.

گل طبیعی یا گل مصنوعی؟
انتخاب گل بستگی به طرحی دارد که سفارش داده‌اید. البته بعضی از شیرینی فروشی‌ها گل طبیعی را برای تزئین کیک قبول نمی‌کنند و میگویند بهداشتی نیست و در نهایت اگر تصمیم گرفتید از گل طبیعی استفاده کنید، گلی را انتخاب کنید که گرده نداشته باشد. برای این کار معمولا از گل های رز، کوکب یا شیپوری استفاده می‌کنند چون هم رمانتیک هستند و هم ماندگاری بالاتری دارند.

برای هر کیلو کیک عروسی چقدر باید بپردازیم؟
با توجه به قنادی که کیک را به آن سفارش داده اید و طرح مورد نظرتان، قیمت کیک متفاوت است اما در شیرینی‌فروشی‌های تهران قیمت هر کیلو کیک عروسی از کیلویی ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و گاهی به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان نیز می رسد.

حمل و جابجایی کیک عروسی
از آنجا که نمی خواهید کیکی که این هم برای آماده شدنش زحمت کشیده‌اید، خراب شود و با ظاهری به هم ریخته به مراسم برسد بهتر است از قبل درباره شرایط حمل آن فکر کنید. بهترین کار این است که از پیک خود قنادی استفاده کنید چون آنها در جابه جایی کیک‌ نسبت به شما یا راننده آژانس ماهرتر هستند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 9, میانگین امتیاز: 4,22 از 5)
Loading...