پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

آب مروارید چشم : علل، علائم، تشخیص و درمان

آب مروارید

آب مروارید چیست؟

آب مروارید در واقع تار شدن عدسی چشم بوده که باعث اختلال در بینایی می شود. بیش از نیمی از افراد مسن بالای ۶۵ سال آب مروارید را تجربه می کنند.

 

علل آب مروارید چه چیزهایی هستند؟

چشم انسان مانند یک دوربین عمل می کند. اشعه های نور وارد چشم می شوند، از عدسی و مردمک چشم عبور می کنند و به لنز ها می رسند. لنز اشعه نور را خم می کند تا تصویر اشیاء را بر روی شبکیه در قسمت پشت چشم متمرکز کند. از آنجا، تصویر به کمک سلول های عصبی بینایی به پشت مغز فرستاده شده و در آنجا پردازش می شود.

آب مروارید زمانی رخ می دهد که پروتئین بر روی لنز ها جمع شده و باعث تار شدن بینایی شود. این حالت باعث می شود که نور به درستی از لنز ها عبور نکرده و بینایی دچار اختلال شود. از آنجا که سلول های تازه در لنز ها در قسمت بیرونی لنز ها رشد می کنند، سلول های قدیمی تر در قسمت مرکزی چشم متمرکز شده و باعث بروز آب مروارید می شوند.

انواع آب مروارید عبارتند از:

آب مروارید وابسته به سن: همانگونه که از اسم آن پیداست، این نوع آب مروارید به خاطر افزایش سن بروز میکند.

آب مروارید مادرزادی: برخی از نوزادان، متاثر از عفونت و یا آسیب ها، به صورت مبتلا به آب مروارید متولد می شوند. گاهی آب مروارید در سنین کودکی نیز بروز می کند.

آب مروارید ثانویه: این نوع آب مروارید به علت شرایط و بیماری هایی مانند دیابت، قرار گرفتن در معرض مواد سمی، برخی دارو های خاص، نور ماوراء بنفش یا اشعه رادیو اکتیو رخ میدهد.

آب مروارید پس از تروما: این نوع از آب مروارید پس از ضربه دیدن چشم بروز می کند.

 عوامل دیگری نیز می توانند خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهند از جمله، دود سیگار، آلودگی هوا و مصرف زیاد الکل.

علائم آب مروارید چه چیزهایی هستند؟

آب مروارید معمولا به آرامی تشکیل می شوند و علائم بسیار کمی را بروز می کنند. در صورت بروز علائم، آنها عبارتند از:

تار و یا مات شدن دید

نزدیک بینی در افراد مسن

تغییر در رنگ هایی که قبلا می دیده اید.

مشکل با رانندگی در شب

مشکل با تابش های خیره کننده در روز

دو بینی

تغییرات ناگهانی در شماره عینک

تشخیص آب مروارید چگونه است؟

چشم پزشک، چشم های شما را معاینه می کند و می تواند به راحتی و با استفاده از تجهیزات چشم پزشکی موجود، آب مروارید شما را تشخیص دهد. فراموش نکنید که هنگام مراجعه به پزشک عینک یا عینک های خود را به همراه داشته باشید.

درمان آب مروارید چگونه است؟

اگر بینایی شما به کمک شماره عینک های قابل قبول و منطقی قابل تصحیح باشد، ممکن است نیازی به عمل آب مروارید چشم وجود نداشته باشد و تنها به کمک عینک بتوان آب مروارید را درمان کرد.

اگر بینایی شما به کمک عینک قابل تصحیح نباشد، ممکن است پزشک مجبور به انجام عمل جراحی آب مروارید و تعویض لنز شما با یک لنز مصنوعی شود.

عمل جراحی آب مروارید یک عمل ساده به حساب می آید که میزان موفقیت آمیز بودن آن بسیار بالا است. بیش از ۹۰ درصد عمل های آب مروارید موفقیت آمیز هستند.

آیا می توان از بروز آب مروارید پیشگیری کرد؟

از آنجا که علت دقیق آب مروارید مشخص نیست، هیچ روش اثبات شده ای برای جلوگیری از آن وجود ندارد. بهترین کار مراجعه منظم به پزشک می باشد. این امر به ویژه در افراد مسن، افراد دارای سابقه خانوادگی و یا افرادی که در معرض عوامل خطرزا قرار دارند بیشتر الزامی می باشد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 4,67 از 5)
Loading...